Nog even tussendoor: de voorbereidingen
Twee jaar geleden gaf de oudste al aan dat hij niet meer mee zou gaan met onze vakanties. Reden om onze camper, die voor drie of vier personen veel te groot was, te koop te zetten. Dat wilde zo na het seizoen niet echt lukken. Wel veel belangstelling maar velen haakten af op het gewicht. Aan het begin van het volgende seizoen weer geprobeerd. Inmiddels was de vraag naar campers als gevolg van Covid enorm gestegen en in no-time was er iemand die hem heel graag wilde hebben.
Inmiddels waren we al een tijdje aan het bouwen aan de mini-caravan die achter de 2cv zou moeten kunnen. In de zomer van 2020 zijn we met de mini-caravan (+ tent) een weekje wezen kamperen in Limburg. De caravan maar niet achter de eend gehangen, want dan was die niet vooruit te branden.
Nu de camper verkocht was, was de tijd rijp om een al langer gekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Er moest weer een camper komen. Omdat het brandstofverbruik van onze campers nogal fors was, besloten we dat de volgende camper een stuk kleiner mocht zijn en ook wel wat nieuwer. De voorkeur ging uit naar een buscamper, omdat we ook geen zin hadden in vochtproblemen in de opbouw. Al langer hadden we het plan om ooit een bestelbus om te gaan bouwen tot camper. Na een tweetal Fiat-campers, moest dat er toch één van het merk Citroën worden. Marktplaats werd afgestruind om een geschikte bus van het juiste merk, model, type en bouwjaar te vinden. De zoekcriteria werden toegespitst op bestelbussen van Citroën van het type Jumper (L4H3), bouwjaar rond 2015, kilometerstand tussen de 150.000 en 200.000 in een andere kleur dan wit, met Airco en cruisecontrole, bij voorkeur met dubbele cabine, niet al te veel gebruikerssporen en dan moest deze ook nog binnen het budget vallen. Dat viel dus niet mee. Uiteindelijk kochten we in februari 2021 onze bus: een witte Citroën Jumper, enkele cabine, bouwjaar 2012, kilometerstand 212.000, met cruisecontrole, (niet werkende) airco en een achteruitrijcamera. De achteruitrijcamera is ingesteld in het Italiaans, omdat de vorige eigenaar van Italiaanse komaf was. We zijn er nog niet achter hoe deze instelling te wijzigen. Belangrijk was dat deze bus in nette staat verkeerde en prima binnen het budget paste, zodat we nog wat aan de verbouwing konden besteden.
Na de bus van binnen helemaal leeg getrokken en schoongemaakt te hebben konden we aan de slag met het isoleren en opbouwen. Omdat we met tenminste vier personen weg willen met de camper, hebben we ervoor gekozen om extra (goedgekeurde) zitplaatsen in de “laadruimte” te laten plaatsen. Om de goedkeuring te verkrijgen hebben we dit uitbesteed aan B&S Autoaanpassingen. Zij hebben tevens de keuring tot camper (op kenteken) verzorgd. Door in eerste instantie te voldoen aan de minimale eisen (bed, keukentje, zitplaatsen en tafel) is de bus goedgekeurd tot camper op kenteken, zodat ook de houderschapsbelasting is gereduceerd tot een acceptabel niveau. Dat ging gepaard met het aftikken van het restant BPM (even geen rekening mee gehouden en de afgifte van een nieuw kenteken (L-239-LZ).
Inmiddels is de bus voorzien van 5 (goedgekeurde) zitplaatsen en drie vaste slaapplaatsen. Het plan om er vier vaste slaapplaatsen in te maken hebben we laten varen, omdat dat wel heel krap werd.
De keuken is voorzien van stromend water door middel van een elektrisch pompje, aangesloten op een huishoudaccu, waaraan een acculader en battery-protector is gekoppeld (tegen het leegtrekken van de accu). De schoonwatertank is een 20 liter Jerrycan, waar het dompelpompje in hangt. Het afvalwater wordt opgevangen in een 25 liter Jerrycan. Beide tanks bevinden zich in het tot keuken omgebouwde kastje, waar de spoelbak en het tweepits-gasstel in is geplaatst. Om het eten onderweg en op locatie koel te houden is er een nieuwe op 12 volt werkende Dometic compressorkoelkast geplaatst.
Verder zijn er twee dakluiken (met led-verlichting) geplaatst en zijn er links en rechts achter de voorportieren extra ramen geplaatst met een schuifruitje en is er rechtsachter nog een extra klapraampje in gezet. De ruiten in de achterportieren waren reeds aanwezig.
Ook is er de nodige kastruimte gecreëerd en zijn we volledig klaar voor onze testvakantie. Daarna kijken we of er nog aanpassingen gedaan moeten worden en zullen we het geheel verder gaan afwerken.